Παρουσίαση Προγράμματος

#Σκοπός του Προγράμματος

Σκοπός του εκπαιδευτικού προγράμματος είναι η εξοικείωση των συμμετεχόντων/ουσών με τα εννοιολογικά εργαλεία, τις μεθόδους, τους τρόπους εφαρμογής και τις θετικές επιπτώσεις της θεραπευτικής άσκησης, με έμφαση στην αντιμετώπιση των χρόνιων παθήσεων παιδιατρικών πληθυσμών. Επιπλέον, το πρόγραμμα επιδιώκει να συμβάλει στην αλλαγή στάσεων των υγειονομικών επαγγελματιών σε σχέση με την άσκηση, αλλά και στην αλλαγή των στάσεων του ευρύτερου κοινού σχετικά με τον ρόλο της θεραπευτικής αυτής προσέγγισης στην πρόληψη και στην αποκατάσταση των ασθενειών κατά την παιδική και την εφηβική ηλικία.

#Μαθησιακά Αποτελέσματα του Προγράμματος

Γνώσεις

Μετά το πέρας του προγράμματος ο/η εκπαιδευόμενος/η θα είναι σε θέση να:

1. Παρουσιάζει τις βασικές έννοιες της αναπτυξιακής φυσιολογίας της άσκησης και εξετάζει μεθοδικά τις δυνατότητες εφαρμογής της άσκησης σε παιδιατρικούς πληθυσμούς με χρόνια νοσήματα.
2. Συλλέγει, να αναλύει και να συγκρίνει ερευνητικά δεδομένα που αφορούν πρωτόκολλα εφαρμογής θεραπευτικής άσκησης σε παιδιατρικούς πληθυσμούς που πάσχουν από χρόνιες παθήσεις.
3. Διακρίνει μεταξύ των διαφορετικών ειδών άσκησης και να τα συσχετίζει με τις δεξιότητες/ικανότητες τις οποίες καλλιεργούν (αερόβια, δύναμη, αναερόβια, συντονισμού, ευλυγισίας, ταχύτητας.
4. Καταγράφει τις φυσιολογικές μεταβολές κατά την ανάπτυξη και την ωρίμανση των παιδιών και των εφήβων και αναλύει τις δυνατότητες βελτίωσης των φυσιομετρικών ικανοτήτων τους.
5. Τεκμηριώνει επιστημονικά την επίδραση της θεραπευτικής άσκησης στις χρόνιες παθήσεις.
6. Ταυτοποιεί τα χαρακτηριστικά της ενδεδειγμένης ασκησιολογίας, αλλά και των αντενδείξεων της άσκησης σε παιδιατρικούς πληθυσμούς με χρόνια νοσήματα, λοιμώξεις, μαθησιακές δυσκολίες, ψυχικές διαταραχές.                                                                                                                                              7. Συνδυάζει συναφείς επιστήμες για τη διαχείριση κάθε περιστατικού προς όφελος της παρέμβασης.

Δεξιότητες (Ψυχοκινητικές)

Μετά το πέρας του προγράμματος ο/η εκπαιδευόμενος/η θα είναι σε θέση να:

1. Αξιολογεί τις διαφορετικές σωματικές ικανότητες, χρησιμοποιώντας τα κατάλληλα κριτήρια και εργαλεία και να σχεδιάζει εξατομικευμένα προγράμματα βελτίωσης ανάλογα με τις ανάγκες κάθε οργανισμού.
2. Διεξάγει ορθά δοκιμασίες μέτρησης και αξιολόγησης φυσιολογικών χαρακτηριστικών, ικανοτήτων και ειδικών δεξιοτήτων.
3. Διακρίνει κατηγορίες και αιτίες τραυμάτων και προτείνει εξειδικευμένες ασκήσεις αποκατάστασης.
4. Εφαρμόζει τα κατάλληλα προγράμματα άσκησης προσαρμοσμένα στο προφίλ του εκάστοτε ατόμου.
5. Επιλέγει το κατάλληλο είδος θεραπευτικής άσκησης και να συνθέτει το κατάλληλο πρόγραμμα ανάλογα με το είδος του νοσήματος.
6. Σχεδιάζει με ασφάλεια δοκιμασίες απόδοσης και εφαρμόζει τεχνικές προληπτικού ελέγχου κατά τη διεξαγωγή άσκησης από παιδιά και εφήβους.
7. Αποτιμά τη σημασία της ασφάλειας στην άσκηση και σχεδιάζει ασκήσεις που την ενισχύουν.
8. Συνεκτιμά κατά τον σχεδιασμό και τη διεξαγωγή της άσκησης/προπόνησης κοινωνικούς παράγοντες.
9. Συνταγογραφεί ασκήσεις προσαρμόζοντάς τις σε διαφορετικά σενάρια και περιπτώσεις (ηλικία, φύλο, νοσήματα, μορφές άσκησης).
10. Εφαρμόζει μεθοδολογία συγγραφής επιστημονικών κειμένων για τη θεωρητική προσέγγιση ζητημάτων αναφορικά με την Άσκηση και τις Χρόνιες Παθήσεις.
11. Συνεργάζεται με τους θεράποντες ιατρούς σε τακτική βάση γνωρίζοντας την κατάσταση του ασθενούς.

Ικανότητες (Κοινωνικές/Συναισθηματικές)

Μετά το πέρας του προγράμματος ο/η εκπαιδευόμενος/η θα είναι σε θέση να:

1. Υποστηρίζει την ευεργετική επίδραση της θεραπευτικής άσκησης σε συγκεκριμένες χρόνιες παθήσεις με αναφορά σε εμπειρικά δεδομένα.
2. Προάγει τη χρήση της θεραπευτικής άσκησης ως συμπληρωματικής θεραπευτικής μεθοδολογίας με συστηματικότητα και συνέπεια.
3. Ενθαρρύνει τη δημιουργία καλών πρακτικών στην εφαρμογή της άσκησης και λειτουργεί προωθητικά στην διάδοση της ασφαλούς άσκησης σε διαφορετικού τύπου κοινωνικά περιβάλλοντα.
4. Προκρίνει την επιστημονική προσέγγιση της θεραπευτικής άσκησης βασιζόμενος σε ερευνητικά δεδομένα για την επιλογή του κατάλληλου κάθε φορά πρωτοκόλλου άσκησης.
5. Συνδυάζει τη θεωρία με την πράξη ως επικοινωνιακό εργαλείο ενίσχυσης των αποτελεσμάτων παρέμβασης.
6. Συνεχίζει να διατηρεί τον ρόλο πρότυπο, τηρώντας τα ηθικά, προσωπικά δεδομένα και αναπτύσσοντας την πρέπουσα σχέση μεταξύ ειδικού της άσκησης και θεραπευόμενου ατόμου.
7. Συνεργάζεται με όλη την ομάδα των επιστημόνων, έχοντας ως μοναδικό σκοπό την αυτοδιάθεση, την παροχή υπηρεσιών και την επιμόρφωση του περιβάλλοντος του ασθενή για την επίτευξη καλύτερων αποτελεσμάτων.
8. Χρησιμοποιεί τη θεραπευτική άσκηση ως συμπληρωματική θεραπεία στις χρόνιες παθήσεις με ασφάλεια και μεθοδικότητα.
9. Επικοινωνεί, ανεξαρτήτως ρόλου, με ευχέρεια και αξιοποιώντας την κατάλληλη ορολογία για θέματα που άπτονται της εφαρμογής θεραπευτικής άσκησης σε χρόνιες νόσους.
10. Κινητοποιεί τους ασθενείς σε συστηματική συμμετοχή και ενισχύει την προσπάθεια τους σε βάθος χρόνου.

#Διδακτικές Ενότητες του Προγράμματος

1. Εισαγωγή στην αναπτυξιακή φυσιολογία της άσκησης

Υποενότητες

1.1 Εισαγωγή στην Παιδιατρική Φυσιολογία και Άσκηση

1.2 Εισαγωγή στα Χρόνια Παιδιατρικά Νοσήματα

1.3 Νομικά και ηθικά θέματα στην Παιδιατρική. Ορισμοί                                                                                                                                                              1.4 Ορισμοί

2. Φυσιολογικές αλλαγές κατά την ανάπτυξη και ωρίμανση

Υποενότητες

2.1 Ανάπτυξη και ωρίμανση

2.2 Κινητική ανάπτυξη

2.3 Μυϊκή δύναμη

2.4 Μεταβολικές προσαρμογές κατά την άσκηση                                                                                                                                                                     .    2.5 Αναερόβια ισχύς

2.6 Ευλυγισία

2.7 Θερμορύθμιση

3. Φυσική δραστηριότητα και υγεία

Υποενότητες

3.1 Φυσική δραστηριότητα, φυσική κατάσταση και υγεία
3.2 Φυσική δραστηριότητα, φυσική κατάσταση και κοινωνική, ψυχολογική και συναισθηματική υγεία
4. Χρόνιες παθήσεις και άσκηση στην παιδική ηλικία

Υποενότητες

4.1 Αντενδείξεις άσκησης σε παιδιά και εφήβους

4.2 Άσκηση σε παιδιατρικούς πληθυσμούς με συγγενείς καρδιομυοπάθειες
4.3 Άσκηση σε παιδιατρικούς πληθυσμούς με άσθμα
4.4 Άσκηση σε παιδιατρικούς πληθυσμούς με κυστική ίνωση
4.5 Άσκηση σε παιδιατρικούς πληθυσμούς με διατροφικές διαταραχές
4.6 Άσκηση σε παιδιατρικούς πληθυσμούς με εγκεφαλική παράλυση και άλλες νευροαναπτυξιακές διαταραχές
4.7 Άσκηση σε παιδιατρικούς πληθυσμούς με σακχαρώδη διαβήτη
4.8 Άσκηση και παιδική παχυσαρκία
4.9 Άσκηση στον παιδιατρικό ογκολογικό ασθενή
4.10 Άσκηση σε παιδιατρικούς πληθυσμούς με νευρομυϊκά σύνδρομα
4.11 Άσκηση σε παιδιατρικούς πληθυσμούς με αιματολογικές διαταραχές
4.12 Άσκηση σε παιδιατρικούς πληθυσμούς με μαθησιακές δυσκολίες (Αυτισμός, ΔΕΠΥ)
4.13 Άσκηση σε παιδιατρικούς πληθυσμούς με ψυχιατρικές διαταραχές, αγχώδεις διαταραχές και εξαρτήσεις
4.14 Άσκηση σε παιδιατρικούς πληθυσμούς μετά Covid και άλλες ιογενείς λοιμώξεις
5. Άσκηση υψηλών επιδόσεων και υγεία σε παιδιά και εφήβους

Υποενότητες

5.1 Ο νεαρός αθλητής υψηλών επιδόσεων

5.2 Ορμονικές μεταβολές κατά την άσκηση στην παιδική και εφηβική ηλικία
5.3 Αερόβιες προσαρμογές στην παιδική και εφηβική ηλικία
5.4 Προπόνηση αντιστάσεων στην παιδική και εφηβική ηλικία
5.5 Αθλητές με φυσικές και νοητικές αδυναμίες
6. Τραυματισμοί κατά την άσκηση

Υποενότητες

6.1 Αθλητικοί τραυματισμοί στην παιδική και εφηβική ηλικία

6.2 Αιτιολογία, πρόληψη και πρώτες βοήθειες τραυματισμών στο σχολικό περιβάλλον
6.3 Αιτιολογία, πρόληψη, πρώτες βοήθειες τραυματισμών παιδιών και εφήβων σε αγώνες αθλημάτων επαφής
6.4 Τραυματισμοί άνω άκρων και κορμού
6.5 Τραυματισμοί κάτω άκρων
6.6 Τραυματισμοί στην κεφαλή και την σπονδυλική στήλη
7. Δοκιμασίες - Αξιολόγηση

Υποενότητες

7.1 Ανθρωπομετρία

7.2 Σύσταση σώματος
7.3 Καταγραφή ανάπτυξης και ωρίμανσης
7.4 Αερόβια ικανότητα
7.5 Αναερόβια ικανότητα
7.6 Μυϊκή δύναμη
7.7 Ευλυγισία
7.8 Ευκινησία
7.9 Προπονητικό φορτίο
8. Ασφαλής άσκηση

Υποενότητες

8.1 Μύθοι και Εμπειρισμοί
8.2 Προασκησιακός έλεγχος
8.3 Risk management
8.4 Προστατευτικός εξοπλισμός, ένδυση, υπόδηση
8.5 Πρώιμη εξειδίκευση
8.6 Επίδραση της έντονης άσκησης κατά την ανάπτυξη
8.7 Προπόνηση δύναμης στην παιδική ηλικία
8.8 Πλειομετρικές ασκήσεις
8.9 Ύπνος
8.10 Ψυχική υγεία
8.11 Κακοποίηση
8.12 Εκφοβισμός
8.13 Προσωπικά δεδομένα
8.14 Ηθική της αξιολόγησης
9. Δημιουργία καλών πρακτικών

Υποενότητες

9.1 Μύθοι και Εμπειρισμοί

9.2 Δημιουργία καλών πρακτικών
9.3 Άσκηση σε φορείς
9.4 Δημιουργία αναφοράς
10. Συνταγογράφηση άσκησης

Υποενότητες

10.1 Πρακτική σεναρίων
10.2 Δημιουργία αναφοράς
11. Μεθοδολογία συγγραφής εργασιών

Υποενότητες

11.1 Σχεδιασμός συγγραφής

11.2. Μεθοδολογία συγγραφής
11.3 Επιμέλεια

#Εκπαιδευτική Διαδικασία του Προγράμματος

Το πρόγραμμα στοχεύει στην εκπαίδευση των συμμετεχόντων/ουσών πάνω στην συνταγογράφηση και εφαρμογή προγραμμάτων θεραπευτικής άσκησης σε κλινικούς παιδιατρικούς πληθυσμούς. Μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος, οι εκπαιδευόμενοι/ες θα έχουν τη δυνατότητα να ερμηνεύουν κριτικά τα υπάρχοντα ερευνητικά δεδομένα γύρω από την θεραπευτική άσκηση σε παιδιά με χρόνια νοσήματα με απώτερο σκοπό την βελτίωση της υγείας τους και την βελτιστοποίηση της αθλητικής τους απόδοσης.

Ο τρόπος διδασκαλίας είναι μικτός, δηλαδή συνδυάζει την εξ αποστάσεως ασύγχρονη τηλεκπαίδευση (350 ώρες) με τη δια ζώσης εκπαίδευση (100 ώρες).                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     Ο τρόπος αξιολόγησης θα είναι με τη μορφή τεστ ή/και συγγραφής εργασίας.

 

 
Η ολοκλήρωση της παρακολούθησης του προγράμματος, θα οδηγήσει στην απονομή Πιστοποιητικού  Επιμόρφωσης  ‘’Άσκηση και Χρόνιες Παθήσεις στην παιδική και εφηβική ηλικία" από το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιου Αθηνών.

#Συντελεστές του Προγράμματος

Επιστημονικά &  Ακαδημαϊκά Υπεύθυνος
koulouvaris-174x174
Παναγιώτης Κουλουβάρης

Αναπληρωτής Καθηγητής Ορθοπαιδικής Χειρουργικής
Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών

Βιογραφικό
Picture1
Ολύβια
Δόντη
Βιογραφικό
Karakasidou1
Ειρήνη
Καρακασίδου
Βιογραφικό
Methenitis
Δρ. Σπυρίδων
Μεθενίτης
Βιογραφικό
MITSIOKAPA EVI
Ευανθία
Μητσιοκάπα
Βιογραφικό
MM JPG
Μαρία
Μοσχοβή
Βιογραφικό
2_photo_Bogdanis
Γρηγόρης
Μπογδάνης
Βιογραφικό
Foto
Ανατολή
Πετρίδου
Βιογραφικό
skordilis
Εμμανουήλ
Σκορδίλης
Βιογραφικό
Picture2
Βασίλειος
Σκουτέλης
Βιογραφικό
Τσολακης
Χαρίλαος
Τσολάκης
Βιογραφικό
5
Παναγιώτης
Χαλβατσιώτσης
Βιογραφικό
Evgenia_Cherouveim
Ευγενία 
Χερουβείμ
Βιογραφικό
Karageorgiou
Ελισσαίος
Καραγεωργίου
Βιογραφικό