Παρουσίαση Προγράμματος
#Σκοπός του Προγράμματος
Σκοπός του εκπαιδευτικού προγράμματος είναι η εξοικείωση των συμμετεχόντων/ουσών με τα εννοιολογικά εργαλεία, τις μεθόδους, τους τρόπους εφαρμογής και τις θετικές επιπτώσεις της θεραπευτικής άσκησης, με έμφαση στην αντιμετώπιση των χρόνιων παθήσεων παιδιατρικών πληθυσμών. Επιπλέον, το πρόγραμμα επιδιώκει να συμβάλει στην αλλαγή στάσεων των υγειονομικών επαγγελματιών σε σχέση με την άσκηση, αλλά και στην αλλαγή των στάσεων του ευρύτερου κοινού σχετικά με τον ρόλο της θεραπευτικής αυτής προσέγγισης στην πρόληψη και στην αποκατάσταση των ασθενειών κατά την παιδική και την εφηβική ηλικία.
#Μαθησιακά Αποτελέσματα του Προγράμματος
Γνώσεις
Μετά το πέρας του προγράμματος ο/η εκπαιδευόμενος/η θα είναι σε θέση να:
1. Παρουσιάζει τις βασικές έννοιες της αναπτυξιακής φυσιολογίας της άσκησης και εξετάζει μεθοδικά τις δυνατότητες εφαρμογής της άσκησης σε παιδιατρικούς πληθυσμούς με χρόνια νοσήματα.
2. Συλλέγει, να αναλύει και να συγκρίνει ερευνητικά δεδομένα που αφορούν πρωτόκολλα εφαρμογής θεραπευτικής άσκησης σε παιδιατρικούς πληθυσμούς που πάσχουν από χρόνιες παθήσεις.
3. Διακρίνει μεταξύ των διαφορετικών ειδών άσκησης και να τα συσχετίζει με τις δεξιότητες/ικανότητες τις οποίες καλλιεργούν (αερόβια, δύναμη, αναερόβια, συντονισμού, ευλυγισίας, ταχύτητας.
4. Καταγράφει τις φυσιολογικές μεταβολές κατά την ανάπτυξη και την ωρίμανση των παιδιών και των εφήβων και αναλύει τις δυνατότητες βελτίωσης των φυσιομετρικών ικανοτήτων τους.
5. Τεκμηριώνει επιστημονικά την επίδραση της θεραπευτικής άσκησης στις χρόνιες παθήσεις.
6. Ταυτοποιεί τα χαρακτηριστικά της ενδεδειγμένης ασκησιολογίας, αλλά και των αντενδείξεων της άσκησης σε παιδιατρικούς πληθυσμούς με χρόνια νοσήματα, λοιμώξεις, μαθησιακές δυσκολίες, ψυχικές διαταραχές. 7. Συνδυάζει συναφείς επιστήμες για τη διαχείριση κάθε περιστατικού προς όφελος της παρέμβασης.
Δεξιότητες (Ψυχοκινητικές)
Μετά το πέρας του προγράμματος ο/η εκπαιδευόμενος/η θα είναι σε θέση να:
1. Αξιολογεί τις διαφορετικές σωματικές ικανότητες, χρησιμοποιώντας τα κατάλληλα κριτήρια και εργαλεία και να σχεδιάζει εξατομικευμένα προγράμματα βελτίωσης ανάλογα με τις ανάγκες κάθε οργανισμού.
2. Διεξάγει ορθά δοκιμασίες μέτρησης και αξιολόγησης φυσιολογικών χαρακτηριστικών, ικανοτήτων και ειδικών δεξιοτήτων.
3. Διακρίνει κατηγορίες και αιτίες τραυμάτων και προτείνει εξειδικευμένες ασκήσεις αποκατάστασης.
4. Εφαρμόζει τα κατάλληλα προγράμματα άσκησης προσαρμοσμένα στο προφίλ του εκάστοτε ατόμου.
5. Επιλέγει το κατάλληλο είδος θεραπευτικής άσκησης και να συνθέτει το κατάλληλο πρόγραμμα ανάλογα με το είδος του νοσήματος.
6. Σχεδιάζει με ασφάλεια δοκιμασίες απόδοσης και εφαρμόζει τεχνικές προληπτικού ελέγχου κατά τη διεξαγωγή άσκησης από παιδιά και εφήβους.
7. Αποτιμά τη σημασία της ασφάλειας στην άσκηση και σχεδιάζει ασκήσεις που την ενισχύουν.
8. Συνεκτιμά κατά τον σχεδιασμό και τη διεξαγωγή της άσκησης/προπόνησης κοινωνικούς παράγοντες.
9. Συνταγογραφεί ασκήσεις προσαρμόζοντάς τις σε διαφορετικά σενάρια και περιπτώσεις (ηλικία, φύλο, νοσήματα, μορφές άσκησης).
10. Εφαρμόζει μεθοδολογία συγγραφής επιστημονικών κειμένων για τη θεωρητική προσέγγιση ζητημάτων αναφορικά με την Άσκηση και τις Χρόνιες Παθήσεις.
11. Συνεργάζεται με τους θεράποντες ιατρούς σε τακτική βάση γνωρίζοντας την κατάσταση του ασθενούς.
Ικανότητες (Κοινωνικές/Συναισθηματικές)
Μετά το πέρας του προγράμματος ο/η εκπαιδευόμενος/η θα είναι σε θέση να:
1. Υποστηρίζει την ευεργετική επίδραση της θεραπευτικής άσκησης σε συγκεκριμένες χρόνιες παθήσεις με αναφορά σε εμπειρικά δεδομένα.
2. Προάγει τη χρήση της θεραπευτικής άσκησης ως συμπληρωματικής θεραπευτικής μεθοδολογίας με συστηματικότητα και συνέπεια.
3. Ενθαρρύνει τη δημιουργία καλών πρακτικών στην εφαρμογή της άσκησης και λειτουργεί προωθητικά στην διάδοση της ασφαλούς άσκησης σε διαφορετικού τύπου κοινωνικά περιβάλλοντα.
4. Προκρίνει την επιστημονική προσέγγιση της θεραπευτικής άσκησης βασιζόμενος σε ερευνητικά δεδομένα για την επιλογή του κατάλληλου κάθε φορά πρωτοκόλλου άσκησης.
5. Συνδυάζει τη θεωρία με την πράξη ως επικοινωνιακό εργαλείο ενίσχυσης των αποτελεσμάτων παρέμβασης.
6. Συνεχίζει να διατηρεί τον ρόλο πρότυπο, τηρώντας τα ηθικά, προσωπικά δεδομένα και αναπτύσσοντας την πρέπουσα σχέση μεταξύ ειδικού της άσκησης και θεραπευόμενου ατόμου.
7. Συνεργάζεται με όλη την ομάδα των επιστημόνων, έχοντας ως μοναδικό σκοπό την αυτοδιάθεση, την παροχή υπηρεσιών και την επιμόρφωση του περιβάλλοντος του ασθενή για την επίτευξη καλύτερων αποτελεσμάτων.
8. Χρησιμοποιεί τη θεραπευτική άσκηση ως συμπληρωματική θεραπεία στις χρόνιες παθήσεις με ασφάλεια και μεθοδικότητα.
9. Επικοινωνεί, ανεξαρτήτως ρόλου, με ευχέρεια και αξιοποιώντας την κατάλληλη ορολογία για θέματα που άπτονται της εφαρμογής θεραπευτικής άσκησης σε χρόνιες νόσους.
10. Κινητοποιεί τους ασθενείς σε συστηματική συμμετοχή και ενισχύει την προσπάθεια τους σε βάθος χρόνου.
#Διδακτικές Ενότητες του Προγράμματος
Υποενότητες
1.1 Εισαγωγή στην Παιδιατρική Φυσιολογία και Άσκηση
1.2 Εισαγωγή στα Χρόνια Παιδιατρικά Νοσήματα
1.3 Νομικά και ηθικά θέματα στην Παιδιατρική. Ορισμοί 1.4 Ορισμοί
Υποενότητες
2.1 Ανάπτυξη και ωρίμανση
2.2 Κινητική ανάπτυξη
2.3 Μυϊκή δύναμη
2.4 Μεταβολικές προσαρμογές κατά την άσκηση . 2.5 Αναερόβια ισχύς
2.6 Ευλυγισία
2.7 Θερμορύθμιση
Υποενότητες
Υποενότητες
4.1 Αντενδείξεις άσκησης σε παιδιά και εφήβους
Υποενότητες
5.1 Ο νεαρός αθλητής υψηλών επιδόσεων
Υποενότητες
6.1 Αθλητικοί τραυματισμοί στην παιδική και εφηβική ηλικία
Υποενότητες
7.1 Ανθρωπομετρία
Υποενότητες
Υποενότητες
9.1 Μύθοι και Εμπειρισμοί
Υποενότητες
Υποενότητες
11.1 Σχεδιασμός συγγραφής
#Εκπαιδευτική Διαδικασία του Προγράμματος
Το πρόγραμμα στοχεύει στην εκπαίδευση των συμμετεχόντων/ουσών πάνω στην συνταγογράφηση και εφαρμογή προγραμμάτων θεραπευτικής άσκησης σε κλινικούς παιδιατρικούς πληθυσμούς. Μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος, οι εκπαιδευόμενοι/ες θα έχουν τη δυνατότητα να ερμηνεύουν κριτικά τα υπάρχοντα ερευνητικά δεδομένα γύρω από την θεραπευτική άσκηση σε παιδιά με χρόνια νοσήματα με απώτερο σκοπό την βελτίωση της υγείας τους και την βελτιστοποίηση της αθλητικής τους απόδοσης.
Ο τρόπος διδασκαλίας είναι μικτός, δηλαδή συνδυάζει την εξ αποστάσεως ασύγχρονη τηλεκπαίδευση (350 ώρες) με τη δια ζώσης εκπαίδευση (100 ώρες). Ο τρόπος αξιολόγησης θα είναι με τη μορφή τεστ ή/και συγγραφής εργασίας.
Η ολοκλήρωση της παρακολούθησης του προγράμματος, θα οδηγήσει στην απονομή Πιστοποιητικού Επιμόρφωσης ‘’Άσκηση και Χρόνιες Παθήσεις στην παιδική και εφηβική ηλικία" από το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιου Αθηνών.
#Συντελεστές του Προγράμματος
Επιστημονικά & Ακαδημαϊκά Υπεύθυνος
Παναγιώτης Κουλουβάρης
Αναπληρωτής Καθηγητής Ορθοπαιδικής Χειρουργικής
Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών
Ολύβια
Δόντη
Ειρήνη
Καρακασίδου
Δρ. Σπυρίδων
Μεθενίτης
Ευανθία
Μητσιοκάπα
Μαρία
Μοσχοβή
Γρηγόρης
Μπογδάνης
Ανατολή
Πετρίδου
Εμμανουήλ
Σκορδίλης
Βασίλειος
Σκουτέλης
Χαρίλαος
Τσολάκης
Παναγιώτης
Χαλβατσιώτσης